Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaj do Fordonu. "Pomorska" zdobyła pierwsze dokładne rysunki najdroższej budowy w historii miasta

(bog)
Dotarliśmy do projektu budowy linii
Dotarliśmy do projektu budowy linii infografika Jerzy Chamier-Gliszczyński
Dotarliśmy do projektu budowy linii największego osiedla w Bydgoszczy. To chyba najbardziej zaawansowana dokumentacja w ponad 40-letniej historii inwestycji.

1 stycznia 1973 roku to dla wielu mieszkańców Fordonu data szczególna. Dokładnie wtedy osiedle objęły granice Bydgoszczy, a oni sami zostali uznani za pełnoprawnych obywateli miasta.

Od wtedy też, aby tę więź jeszcze bardziej zacieśnić, obiecywano im budowę linii tramwajowej.

- Ja dotarłem do wzmianek datowanych nawet na lata 60. Ale głośno o projekcie zaczęto mówić dopiero po 73. - mówi Robert Reimus, prezes stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy.

Żaden prezydent nie dotrzymał słowa

Od tego czasu powstało kilka koncepcji i mniejszych lub większych projektów. Jednak żadnemu z 11 kolejnych prezydentów Bydgoszczy obietnicy nie udało się spełnić.

Dopiero dziś na ukończeniu jest kolejna dokumentacja projektu, do tej pory chyba najbardziej zaawansowana technicznie ze wszystkich poprzednich.

- Oficjalny termin na jej ukończenie to koniec roku i wszystko wskazuje, że zostanie dotrzymany - zapowiada Maciej Kozakiewicz z zarządu spółki Tramwaj Fordon. Dalej podaje też harmonogram oszacowanej na 435 mln złotych inwestycji - w styczniu 2012 roku wystąpienie o pozwolenie na budowę, w kwietniu przygotowanie projektu wykonawczego, a zaraz potem ogłoszenie przetargów na budowę. Całość ma być gotowa w 2015 roku.

Przeczytaj również: Czy tramwaj do Fordonu ruszy w terminie?

Projekt już prawie gotowy, tylko kasy nie ma

I choć kwota przeznaczona na inwestycje jest gigantyczna, bliska jednej trzeciej całego rocznego budżetu miasta, to wydaje się, że właśnie ten projekt jest najbliżej realizacji.

40 procent jego wartości dokłada nam bowiem Unia Europejska. Reszta będzie natomiast pochodzić ze środków własnych miasta. Tu w grę wchodzą jeszcze dwa rozwiązania - obligacje przychodowe albo kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Rozmowy wciąż trwają, ale też są już na ukończeniu.

Wiadomości z Bydgoszczy

Nam tymczasem udało się dotrzeć do pierwszych, szczegółowych rysunków przygotowywanego projektu.

Oficjalnie projekt nie jest jeszcze ukończony, ale - jak udało nam się ustalić - już bardzo bliski akceptacji. Dlatego też pokusiliśmy się o prezentację kilku jego fragmentów.

- Na pierwszy rzut oka całość wydaje się być bardzo ciekawym rozwiązaniem, łącznie ze wszystkimi pętlami. Dlatego jeśli z naszej strony pojawią się jakieś uwagi, to będą dotyczyły detali - ocenia Robert Reimus, prezes stowarzyszenia na rzecz rozwoju transportu publicznego w Bydgoszczy.

Analizując dokumentację od razu w oczy rzucają się place parkingowe przy wszystkich pętlach. Zgodnie z zapowiedziami drogowców mają one zachęcić mieszkańców do pozostawienia tam swoich pojazdów i podróżowania do centrum tramwajem. Dlatego duże parkingi zaplanowano zarówno przy istniejącej pętli przy Wyścigowej, oraz trzech kolejnych - przy ulicy Korfantego, Piłsudskiego i Geodetów.

Zgodnie z zapowiedziami projektanci wyrysowali też wiadukt tramwajowy nad stacją Bydgoszcz Wschód a zaraz za nim rondo z ulicami: Inwalidów, Harcerską i Lewińskiego. Powstanie ono na miejscu obecnego skrzyżowania tych ulic. Wiadukt będzie natomiast przechodzić tuż nad nim i równał się z ziemią dopiero na wysokości ulicy Lewińskiego.

Dalej gruntowną przebudowę czeka skrzyżowanie ulicy Rejewskiego z Matki Teresy z Kalkuty. Do tego miejsca linia tramwajowa będzie biegła obok ulicy. Tuż przed skrzyżowaniem torowisko przejdzie jednak na pas pomiędzy jezdniami Akademickiej i w takiej formie przetnie jeszcze: Romanowskiej, Korfantego i Kaliskiego. Dopiero za tą ostatnią torowisko przetnie południową jezdnię Akademickiej i znów będzie biegło obok ulicy. Wtedy też obie jezdnie Akademickiej zostaną zwężone do jednego pasa ruchu w każdą stronę.

Za skrzyżowaniem z Igrzyskową torowisko przejdzie na drugą stronę Akademickiej i zacznie oddalać się od ulicy w kierunku północnym. Dalej, biegnąć już wzdłuż Andersena, przetnie: Kleeberga, Duracza, Wyzwolenia, Piłsudskiego, Gieryna i Geodetów, przy której drogowcy planują kolejne rondo.
Tuż za nim trasę będzie kończyć największa ze wszystkich pętla z okazałym parkingiem samochodowym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na pomorska.pl Gazeta Pomorska